1. nap – Slagelse, ZBC látogatás

Hajnali buszos utazás után érkeztünk meg Slagelse városába, ahol a ZBC hatalmas szakképző komplexumában fogadtak bennünket.
Az igazgató és a nemzetközi kapcsolatokért felelős csapat egy prezentáció keretében rengeteg izgalmas részletet osztott meg velünk nemcsak az intézmény működéséről, hanem a dán szakképzési modellről is.

Az ezt követő intézménybejárás során átfogó képet kaptunk a dán duális képzési rendszerről: meglátogattuk a műhelyeket, beszélgettünk szakmai tanárokkal és diákokkal is. A tapasztalatok azt mutatták, hogy a duális rendszer valóban működik – ha a feltételek adottak.

Lehetséges a szakmát gyakorlatorientáltan, projektrendszerben oktatni, miközben az elméleti ismeretek szervesen beépülnek a gyakorlati folyamatokba.
Nincs folyamatos értékelési kényszer – helyette együttműködés, kooperatív tanulás valósul meg.

A dán modell mögött egyértelműen az ország és az ipar érdeke húzódik meg: korszerű tudással felvértezett szakemberek kerüljenek ki az iskolapadból. Ennek érdekében a képzőhelyeket a legmodernebb eszközökkel szerelik fel.

  1. nap – Koppenhága, NEXT iskolák

Másnap Koppenhágában látogattuk meg a NEXT oktatási hálózat néhány lenyűgöző méretű iskoláját és képzőhelyét.
További betekintést nyertünk a dán szakképzés világába, ezúttal többek között a fitnesz, a kreatív iparágak és a média területén zajló képzésekbe.

A dán oktatási rendszer is küzd a részképesség-zavarokkal élő tanulók felzárkóztatásával.
Az intézményekben tapasztalható türelmes, elfogadó hozzáállás különösen közel áll hozzánk – hiszen ez a szemlélet iskolánk egyik alapértéke is.

  1. nap – Szépségipari képzés a NEXT intézményben

Az utolsó szakmai napon a NEXT szépségápolási részlegét látogattuk meg, ahol a fodrászképzés mindennapjaiba nyerhettünk betekintést.
A hatalmas, modern tanműhelyben a diákok számos szépészeti eljárást sajátítottak el a gyakorlatban.

A látottak megerősítették, hogy a nyelvtanulás is eredményesebb, ha nem csupán nyelvtani szabályokat magyarázunk, hanem valós, szakmához kapcsolódó szituációkat gyakorlunk – szaknyelvi kontextusban.

A tapasztalatokat érdemes lesz megosztani az idegen nyelvi munkaközösséggel is, ahol módszertani beszélgetés, szakmai vita és párbeszéd formájában továbbgondolhatjuk az itt tanultakat.