- nap – Slagelse, ZBC látogatás
Hajnali buszos utazás után érkeztünk meg Slagelse városába, ahol a ZBC hatalmas szakképző komplexumában fogadtak bennünket.
Az igazgató és a nemzetközi kapcsolatokért felelős csapat egy prezentáció keretében rengeteg izgalmas részletet osztott meg velünk nemcsak az intézmény működéséről, hanem a dán szakképzési modellről is.
Az ezt követő intézménybejárás során átfogó képet kaptunk a dán duális képzési rendszerről: meglátogattuk a műhelyeket, beszélgettünk szakmai tanárokkal és diákokkal is. A tapasztalatok azt mutatták, hogy a duális rendszer valóban működik – ha a feltételek adottak.
Lehetséges a szakmát gyakorlatorientáltan, projektrendszerben oktatni, miközben az elméleti ismeretek szervesen beépülnek a gyakorlati folyamatokba.
Nincs folyamatos értékelési kényszer – helyette együttműködés, kooperatív tanulás valósul meg.
A dán modell mögött egyértelműen az ország és az ipar érdeke húzódik meg: korszerű tudással felvértezett szakemberek kerüljenek ki az iskolapadból. Ennek érdekében a képzőhelyeket a legmodernebb eszközökkel szerelik fel.


- nap – Koppenhága, NEXT iskolák
Másnap Koppenhágában látogattuk meg a NEXT oktatási hálózat néhány lenyűgöző méretű iskoláját és képzőhelyét.
További betekintést nyertünk a dán szakképzés világába, ezúttal többek között a fitnesz, a kreatív iparágak és a média területén zajló képzésekbe.
A dán oktatási rendszer is küzd a részképesség-zavarokkal élő tanulók felzárkóztatásával.
Az intézményekben tapasztalható türelmes, elfogadó hozzáállás különösen közel áll hozzánk – hiszen ez a szemlélet iskolánk egyik alapértéke is.


- nap – Szépségipari képzés a NEXT intézményben
Az utolsó szakmai napon a NEXT szépségápolási részlegét látogattuk meg, ahol a fodrászképzés mindennapjaiba nyerhettünk betekintést.
A hatalmas, modern tanműhelyben a diákok számos szépészeti eljárást sajátítottak el a gyakorlatban.
A látottak megerősítették, hogy a nyelvtanulás is eredményesebb, ha nem csupán nyelvtani szabályokat magyarázunk, hanem valós, szakmához kapcsolódó szituációkat gyakorlunk – szaknyelvi kontextusban.
A tapasztalatokat érdemes lesz megosztani az idegen nyelvi munkaközösséggel is, ahol módszertani beszélgetés, szakmai vita és párbeszéd formájában továbbgondolhatjuk az itt tanultakat.

