A Nemzeti Összetartozás Napja (június 4.) alkalmából, a Rákóczi Szövetség támogatásával, 2022. június 07-én külön buszos kirándulást szerveztünk a szlovákiai Rozsnyóra.

Az utazás során megálltunk Rimaszombaton, Gömör vármegye egykori székhelyén.

A tanulók kedvükre sétálhattak a város felújított történelmi központjában: megnézhették a főteret körülvevő régi, többnyire XVIII. századi épületeket, fényképeket készíthettek, és akár képeslapot vagy magyar nyelvű kiadványokat is vásárolhattak a református templom melletti könyvesboltban.

A rimaszombati városközpont megtekintése után utaztunk tovább Rozsnyóra, az egykor gazdag bányavárosba, amely a középkorban ezüst és aranybányászatáról volt híres.

Hamarosan meg is érkeztünk a hegyek közé épült, hangulatos kis városkába, ahol először partneriskolánkba, a Fábry Zoltán Alapiskola és Szakközépiskolába látogattunk el.

Az iskolában Becze Andrea igazgatónő fogadott és látott vendégül minket, majd vele és az iskola néhány diákjával elsétáltunk Kossuth Lajosnak a Helytörténeti Múzeumnál álló szobrához, amelyet együtt koszorúztunk meg, így ünnepelve meg együtt a Nemzeti Összetartozás Napját.

A koszorúzás után elsétáltunk a város főterére, hogy megnézzük a város jelképét, a késő reneszánsz kori Őrtornyot, amely napjainkban kilátóként működik.

A turisztikai irodában már várt bennünket az idegenvezető, akinek az előadásából a tanulók többek között megtudhatták, hogy a 38 m magas, reneszánsz stílusú Őrtornyot a törökök ellen építették 1654-ben, és a törökök elleni harcok emlékét őrzi napjainkban is az a török ágyúgolyó, melyet a torony déli falába fúródva láthattunk.

Az előadás után a diákok fel is mehettek a torony 28 magas tetejére, ahonnan csodás kilátás nyílt a városra, a bájos főtérre és a környező hegyekre.

Miután kigyönyörködtük magunkat a látnivalókban, és a tériszonyunkkal megküzdve le is jutottunk a meredek lépcsőkön, betértünk a Piroska Cukrászdába, ahol közösen fagylaltoztunk.

A rövid pihenő után – a fáradtsággal nem törődve – a csapat visszasétált a buszhoz, hogy tovább utazzunk Betlérre, hiszen hátra volt még a történelmi Magyarország egyik legnagyobb épségben fennmaradt kastélyának, az Andrássy-kastélynak a meglátogatása.

A gyönyörű kastély mindenkire nagy hatással volt. Az idegenvezetés során a tanulók szinte időutazáson érezhették magunkat: a nagyrészt eredeti 1700-as, 1800-as évekből származó bútorokkal, berendezési tárgyakkal, műkincsekkel, festményekkel, ötvösművekkel, régiségekkel és vadásztrófeákkal gazdagon berendezett termekben megismerkedhettek az Andrássy grófok főúri mindennapjaival.

A kastély más érdekes látnivalókat is tartogatott számunkra. Az alagsorban kialakított mesterséges barlangban kiállított kitömött vadállatok elsősorban a fiúk érdeklődését keltették fel, míg a hozzá kapcsolódó helyiségekben bemutatott, az Andrássyak által gyűjtött egzotikus kincsek – pl. a több ezer éves egyiptomi múmiák – mindenkire nagy hatást tettek.

A páratlanul gazdag enteriőrkiállítás megtekintése után a kastély gyönyörű parkjára is szántunk még egy kis időt, amelynek mesterséges vízesésénél a tanulók látványos fényképeket készíthettek egymásról, majd az ajándéktárgyakat árusító pavilonoknál emléktárgyakat is vásárolhattak maguknak és családjuknak.

A kastélylátogatás után jókedvűen indultunk vissza Budapestre, az iskolánkhoz, ahová este 8 óra körül érkeztünk meg, fáradtan, de jó élményeket szerezve.

Köszönjük a Rákóczi Szövetség támogatását, amelynek segítségével sikeres és tartalmas napot tölthettünk együtt Szlovákiában!