A nyár beköszöntével nem csak a tanév, hanem a VEKOP-8.6.3-16-2017-00006 pályázat első szakasza is lezárult. A program keretein belül lehetőségünk volt diákjainknak bemutatni a faipar peremterületeit, pontosabban a 21. századi technológiai vívmányokat. Kéthetente 10-12 fős csoportok kóstolhattak bele például a 3D tervezésbe és nyomtatásba, lézervágásba és a programozás alapjaiba. Természetesen nem maradhatott ki a szívünkhez és a faiparhoz is oly közel álló cnc felsőmarógép megismerése és programozása.

A bevezető foglalkozás után, ahol a programokat és gépeket ismertük meg közelebbről, egyedi projektekbe kezdtünk. Célom az volt, hogy olyan terméket hozzunk létre, aminek elkészítéséhez a DKA műhely legtöbb gépét használhatjuk, így szerezve gyakorlati tapasztalatokat. Ezen felül kötődik iskolánk egyik profiljához, a faiparhoz.

Az első ilyen termékünk egy egyengető gyalugép működő makettje volt. A gépváz anyaga rétegelt lemez. Ezeket az alkatrészeket a lézervágóval készítettük el. Amivel gravírozhattunk is a felületükre. A többi elemet (pl.: késtengely, „csapágyház”, stb.) 3D nyomtatóval készítettük el. A diákok nagyon élvezték, ahogy a virtuális térben tervezett alkatrészek a valóságban is testet öltenek. Végezetül kísérleti célzattal egy programozható mini pc segítségével mozgásra is bírtuk a gépet, így elmondható, hogy sikerrel zártuk a projektet.

Folytatásként, hasonló technológiát alkalmazva egy szalagfűrész makett készült el. Sajnos el kell azonban mondani, hogy a teljes egészében nem készülhetett el, mert a vírushelyzet miatt több műhelyalkalmat is ki kellett hagynunk.

Végül, de nem utolsó sorban a faiparhoz legközelebb álló területre koncentráltunk. Célunk az volt, hogy egy olyan terméket készítsünk, lehetőség szerint kizárólag cnc felsőmarógéppel, amivel méltón képviselhettük iskolánkat a pályázat záró eseményén. A diákok nagy örömmel vágtak bele a grafikus programozásba, pozitívan lepte meg őket, hogy egy ilyen összetett gépet, megfelelő háttértudás esetén, nagyobb erőfeszítések nélkül is munkára lehet bírni.

Összességében elmondható, hogy a diákok lelkesen vetették bele magukat a munkákba, érdeklődtek az új technológiák iránt. Tanárként is nagy és újszerű élmény volt ilyen, a hagyományos tantermi kereteknél kötetlenebb, légkörben oktatni, mentorálni a diákok munkáját.

Neiser Ákos
faipari-mérnöktanár